-->

MELAKSANAKAN TATA CARA BERZIKIR DAN BERDOA SETELAH SHALAT



MELAKSANAKAN TATA CARA BERZIKIR
DAN BERDOA SETELAH SHALAT

Makalah ini ditulis guna memenuhi tugas
Mata kuliah: Telaah PAI
Dosen Pengampu: Drs H. Akhirin MAg






 
FAKULTAS TARBIYAH
INSTITUT ISLAM NAHDLATUL ULAMA
JEPARA 2012
BAB I
Pendahuluan

A.    Latar belakang masalah

Zikir atau membaca puji-pujian adalah salah satu ibadah yang paling agung. Setelah mengingatkan kaum muslimin akan kenikmatan-Nya di mana ketika diubahnya kiblat mereka dari Bait al-Maqdis dan diutusnya Nabi Muhammad shollallahu ‘alaihi wa sallam, Allah ta’ala memerintahkan mereka agar berzikir kepada-Nya.
           Zikir merupakan penzahiran yang nyata terhadap rasa syukur kepada Allah Ta’ala atas kenikmatan besar ini, iaitu dengan diubahnya kiblat kaum muslimin menjadi ke arah Ka’bah, dan diutusnya Nabi Muhammad shollallahu ‘alaihi wa sallam (s.a.w).Dan Allah SWT Telah berfirman: “Dan laki-laki dan perempuan yang banyak berzikir menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan bagi mereka ampunan dan pahala yang besar.” (al-Ahzab, 33: 35)
Oleh kerana itu, jika kita perhatikan tidaklah ada suatu keadaan atau waktu yang kita dianjurkan untuk berzikir secara khusus padanya, melainkan beliau telah menjelaskan kepada umatnya.Beliau telah menjelaskan zikir tersebut lengkap dengan tata caranya.Dimulai dari zikir semenjak kita bangun tidur, sehingga kita hendak tidur kembali.Bahkan di ketika kita terjaga di waktu malam, telah diajarkan dan ditunjukkan/dicontohkan zikir-zikir yang sesuai dengannya. Bila kita membuka pelbagai kitab-kitab kumpulan zikir Nabi shollallahu ‘alaihi wa sallam yang ditulis oleh para ulama’, niscaya kita akan mendapati bahawa seluruh keadaan manusia dan perbuatannya, sama ada dalam solat atau di luar solat, telah diajarkan zikir yang sesuai dengan keadaan itu.
Berdasarkan suasana semasa di masa ini, selain menjadi kenikmatan, juga ada sebahagian keadaan dan tempat menjadi tentangan bagi kita.Sejauh manakah pengamalan kita terhadap sunnah-sunnah beliau shollallahu ‘alaihi wa sallam dalam berzikir kepada Allah?
Oleh kerananya, tidak ada alasan lagi bagi sesiapa pun untuk mereka-cipta zikir yang tidak pernah diajarkan oleh Rasulullah shollallahu ‘alaihi wa sallam. Mari kita selidiki hadis berikut, dengan harapan agar kita mendapat pelajaran penting tentang tata cara berzikir.
B.     Rumusan Masalah
1.      Apakah yang dimaksud dengan dzikir
2.      Bolehkah berzikir secara berjamaah
3.      Bagaimanakah cara berzikir yang betul
BAB II
PEMBAHASAN

A. Maksud dan pengertian zikir

Zikir berasal dari kalimat ذكر، يذكر، ذكرا yang membawa maksud mengingat sesuatu atau menyebutnya selepas terlupa atau berdoa kepada Allah.Zikir juga membawa maksud mengingat sesuatu atau menghafaz sesuatu.Juga dapat dimaksudkan dengan sesuatu yang disebut dengan lidah atau suatu yang baik. (Rujuk al-Qamus oleh Fairuz Abadi, Lisanul arab,danMu’jam al-Wasit.
Menurut imam an nawawi “Berzikir adalah suatu amalan yang disyari’atkan dan sangat dituntut di dalam Islam. Ia boleh dilakukan dengan hati atau lidah.afdhalnya dengan kedua duanya sekali(Rujuk: al adzkar,m/s 23). Zikir juga bermaksud shalat,membaca Alquran,bertasbih,berdoa,bersyukur,dan taat.(rujukan: lisanul arab).

Zikir menurut syari’at ialah setiap ucapan yang dilakukan bagi tujuan memuji dan berdoa.Iaitu lafaz yang digunakan untuk beribadah kepada Allah, berkaitan dengan pengangungan terhadap-Nya dengan menyebut nama-nama atau sifat-sifat-Nya, memuliakan dan mentauhidkan-Nya, bersyukur dan mengangungkan Zat-Nya, membaca kitab-Nya, dan berdoa kepada-Nya.(Rujuk: al-Mausu’ah al-Fiqhiyah, jil. 21, m/s. 220).Imam an-Nawawi di dalam kitabnya, “Ketahuilah bahawa sesungguhnya zikir tidak hanya tasbih, tahlil, dan takbir, bahkan zikir ialah setiap amalan ketaatan yang dilakukan kerana Allah”. (Rujuk al-Adzkar, m/s. 7),
Menurut al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani, “Zikrullah juga bermaksud berterusan melakukan perkara yang wajib atau yang sunat seperti membaca al-Qur’an, membaca hadis, dan mengikuti majlis-majlis ilmu. Seperti yang dinyatakan di dalam Kitab Nuzhatu al-Muttaqin; Zikir meliputi solat, membaca al-Qur’an, berdoa untuk kebaikan di dunia dan akhirat serta menurut ilmu”.(fathul bari,11/250).

B. Perintah,gerakan dan saranan berzikir
“Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah (menyebutlah nama) Allah, dengan zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepada-Nya di waktu pagi dan petang.”(QS AL Ahzab,33). Ayat ke-42 ini mengisyaratkan bahawa berzikir kepada Allah subhanahu wata’ala boleh dilakukan dalam apa jua waktu.
C. Ganjaran bagi mereka yang berdzikir
Allah subhanahu wa Ta’ala amat menyukai golongan yang sentiasa berzikir dan mengingati-Nya. Pelbagai ganjaran dan kedudukan tertentu akan diberikan kepada individu yang sentiasa menjaga dan melaksanakan zikir dengan sebaik-baiknya. Sebahagiannya, “Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besarBanyak sekali zikir-zikir dan doa dari hadis-hadis mahupun al-Qur’an yang menjadi panduan buat kita untuk menjauhkan diri dari gangguan syaitan dalam keadaan dan waktu-waktu tertentu. Sebagaimana contohnya ayat alqursi dan do’a-do’a yang lain.

Allah SWT berfirman:

“Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (al Quran), kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya.”(AZ Zukhruf 43:36).

C.    Berzikir dengan perlahan dan merendah diri adalah sunnah.
Allah SWT berfirman :
“Dan berzikirlah (sebutlah) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan senja, dan janganlah kamu menjadi orang yang lalai”.(Ala’raf 7 : 25).
Imam al-Qurthubi al-Maliki ketika menafsirkan ayat ini berkata:
وَدُونَ الْجَهْر - Dunal Jahri - (tidak mengeraskan suara) maksudnya ialah: tidak meninggikan suara, iaitu cukup dengan memperdengarkan diri sendiri, sebagaimana firman Allah: ‘dan carilah jalan tengah di antara keduanya itu.’ Maksudnya: antara mengeraskan suara dan merendahkannya. Dan ayat ini menunjukkan bahawa meninggikan suara ketika berzikir adalah terlarang.”(al-jami’ li ahkam alqur’an,oleh Al Qurtubhi al-maliki,7/55).
D.    Sunnahkah amalan berdoa secara Berjama’ah selepas shalat.
Sheikhul Islam Ibn Taimiyah rahimahullah menjelaskan, “Mengenai perbuatan imam dan makmum yang berdoa bersam-sama (berjama’ah) selepas solat, tidak seorang pun menukilkan perbuatan itu daripada Nabi shollallahu ‘alaihi wa sallam.” (al-Faataawa al-Kubra, 1/171)

Ibnul Qayyim rahimahullah menyatakan, “Berdoa selepas salam sama ada menghadap ke arah kiblat atau menghadap kepada makmum, semua itu tidak diajar oleh Nabi shollallahu ‘alaihi wa sallam dan tidak pernah diriwayatkan daripada baginda sama ada dengan sanad yang sahih atau hasan.” ...“Secara umumnya, doa itu sendiri dilakukan ketika solat bererti munajat kepada Allah.Oleh itu, mengapa seseorang tidak berdoa ketika sedang bermunajat kepada Tuhannya.Sedangkan, seseorang hamba itu paling hampir dengan Tuhannya adalah ketika shalat”.
Beberapa tempat yang diisyaratkan Doa/Dzikir dibaca dengan kuat.
1.      Doa Qunut Berjama’ah
2.      Doa khatib yang baca khutbah
3.      Takbir hari raya
4.      Talbiyah haji
5.      Doa shalat istisqa’(solat/doa minta diturunkan hujan).
6 - Ketika meng-Amiinkan bacaan al-Fatihah di dalam Solat. (Berjama'ah)
Diantara tangisan dan menyembunyikandzikir“Ada tujuh golongan manusia yang akan dinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari yang tiada naungan melainkan naungan-Nya, iaitu: Pemimpin yang adil, pemuda yang tumbuh dalam beribadah kepada Tuhannya, laki-laki yang hatinya senantiasa tekait dengan masjid, dua orang yang saling mencintai kerana Allah, mereka bersatu dan berpisah di atas dasar cinta ini, seorang laki-laki yang dirayu oleh wanita bangsawan (memiliki kedudukan sosial) dan berparas cantik, kemudian ia berkata: Sesungguhnya aku takut kepada Allah, orang yang bersedekah dengan suatu sedekah yang ia sembunyikan, sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya, dan seseorang yang berzikir kepada Allah di kesunyian, kemudian berlinanglah kedua matanya.” (Riwayat Bukhori,1/234, hadits no: 629. Dan Muslim, 2/705, hadits no: 1032).


BAB II
PENUTUP
A.    Kesimpulan:

1 – Berzikir adalah suatu yang disyari’atkan dan merupakan amalan yang tinggi nilainya di sisi Allah.
2 – Berzikir tidak terhad dengan tasbih, tahmid, tahlil, atau takbir semata-mata. Tetapi maksud kalimat zikir itu sendiri boleh membawa pengertian/penisbahan kepada majlis ilmu, kuliah ilmu, doa, bacaan al-Qur’an, perbincangan tentang agama, dan solat. Ia juga merangkumi segala amal yang merupakan perbuatan taqarrub mengingati Allah yang berupa ketaatan.
3 – Kalimat/lafaz zikir yang di-amalkan dan dipraktikkan mestilah tsabit dan sahih dari saranan wahyu iaitu sama ada dari dalil al-Qur’an mahupun sunnah. Dan lafaz-lafaz zikir tidaklah boleh direkacipta menurut kehendak hawa nafsu.
4 – Berzikir yang betul adalah dengan cara merendahkan suara dan tidak menguatkannya, cukup untuk diri sendiri mendengarnya. Di samping hati yang ikhlas dan tulus karena mencari kerendahan Allah semata-mata.
5 – Berzikir secara berjama’ah bukanlah suatu sunnah tetapi adalah merupakan bid’ah iaitu suatu ritual dan amalan yang se-akan-akan ibadah yang di-ada-adakan tanpa berpandukan dalil. Juga tidak tsabit kepada Nabi shollallahu ‘alaihi wa sallam terhadap amalan berdoa secara berjama’ah sebaik sebaiknya selesai shala.
6 – Tiada dalilnya yang menunjukkan adanya zikir-zikir yang dilafazkan dalam bentuk berlagu (nyaring) dan berirama atau dengan intonasi-intonasi yang tertentu.

B.     Saran

Dengan makalah ini, saya buat yang mestinya tidak jauh dari kekurangan dan kesalahan, sehingga saran maupun kritikan sangat saya harapkan. Dan perlu di tinjau atau di kaji ulang untuk mencapai kesempurnaan, dalam dunia ini tidak ada suatu hal yang sempurna begitu juga dengan makalah ini, karena kesempurnaan itu milik Allah SWT. Akan tetapi harapan saya semoga makalah ini dapat bermanfaat bagi pemakalah dan para pembaca.

DAFTAR PUSTAKA


      -Naufal-abu mahalli,Doa yang di dengar allah .yogjakarta;pustaka firdausi,.2000 hlm 49
     - Badruzzaman ahmad dimyati ,zikir berjamaah sunnah atau bid’ah.jakarta: republika,2003    hlm 72 81 113
     -Hafbi abu, kekuatan dzikir &ruqyahjakarta : qultum media,2006 hlm- 83
     - Zahra Tim, Zikir zikir penenang & penentraman hati ajaran nabi,Jakarta: Zahra publishing house;2006
     - Amin Muhammad, al-Lughat al-’Arabiyyah Ma’nâhâ wa Mabnâhâ (Mesir: Dâr el-Fikr, 1980), hlm. 57.






No comments